• cropped-36777281_m-long2-1.jpg

Veilige modus in Windows 10 activeren

De veilige modus is altijd een bijzonder handige functie in Windows. Als je PC structureel vastloopt lukt het vaak om in veilige modus op te starten en het probleem waardoor de hapering optreed op te lossen.

Helaas is het F8 boot menu waarin de veilige modus geactiveerd kan worden standaard uitgeschakeld in Windows 10. De F8 toets werkt dan helemaal niet meer.

Hierbij de oplossing om veilige modus via F8 weer te activeren, ook in Windows 10!

Windows 10 029

  • Klik op start / vlag om het start menu te activeren.
  • Type meteen het commando cmd hier achter aan.
  • Bovenaan verschijnt Opdrachtprompt.
  • Klik met de rechtermuisknop op Opdrachtpromt.
  • Klik op Als administrator uitvoeren.

Windows 10 030

  • Klik op Ja om toestemming te geven.

 

Windows 10 031

  • Type achter de opdrachtpromt:
    bcdedit /set {default} bootmenupolicy legacy
    gevolgd door <enter>.
  • Als de melding De bewerking is voltooid verschijnt zal F8 bij het opstarten weer verschijnen.

Windows 10 033

  • Hierna is het ook in Windows 10 weer mogelijk het F8 menu te krijgen.

Handig om vooraf dit commando even in te geven zodat bij een eventuele crash het F8 boot menu alvast weer werkt!

Met dit commando kan de oude instelling weer herstel worden:
bcdedit /set {default} bootmenupolicy standard
(zelfde procedure als bovenstaand)

 

Aanvulling op 25-09-2015:

Andere manier om op te starten in veilige modus:

  • Ga naar Start

Windows 10 048

  • Type msconfig en kies Systeemconfiguratie
    update 26-2-2016: Soms werkt msconfig niet via het startmenu in veilige modus. Dan kan het altijd via uitvoeren (Vlag + R op het toetsenbord). Daarna msconfig invoeren.

 

Windows 10 049

Open tabblad Computer opstarten en zet Opstarten in veilige modus aan

Druk op OK en herstart de computer.

169 Comments, RSS

  1. Freerk Philipse 21 september 2015 @ 08:29

    Dit wil me maar niet lukken. Ik heb het op een aantal PC’s geprobeerd en volg exact de beschrijving, maar ik krijg steeds dit resultaat:
    The set command specified is not valid.
    Run “bcdedit /?” for command line assistance.
    De parameter is onjuist.

    • Arjan Lobbezoo 22 september 2015 @ 12:27

      Zojuist heb ik het commando nog keer getest en bij mij werkt het prima. Ik weet niet precies waarom het bij jou niet werkt.
      Heb je geprobeerd om het commando te selecteren, kopiëren en te plakken? Je kunt het commando gewoon plakken achter de opdrachtprompt (één keer met rechtermuisknop klikken achter de prompt). Dan weet je zeker dat het geen typefout kan zijn.

    • Tiger 14 december 2015 @ 16:51

      Even een spatie aanbrengen na bcdedit

    • Victor 20 april 2016 @ 13:15

      De schrijfwijze van het command is is iets anders dan in de tekst vermeld namelijk:

      bcdedit /set bootmenupolicy legacy

      Deze schrijfwijze werkt uitstekend…
      p.s. waar je een spatie ziet er ook echt één intypen….

  2. Arjan 22 september 2015 @ 10:18

    Top werkt perfect!

  3. CJ 23 september 2015 @ 16:38

    Te laat, kom door virus niet in pc. Hoe kom ik nu in veilige modus? 🙁

    • Arjan Lobbezoo 24 september 2015 @ 08:13

      Je kunt met de Media Creation Tool van Microsoft een installatie DVD voor Windows 10 maken. Zie: https://arjanlobbezoo.nl/windows-10-media-creation-tool-nu-beschikbaar/

      Als je vanaf de DVD boot kun je kiezen voor herstellen (dus niet opnieuw installeren!). Hiermee kom je in het herstelmenu en kun je een opdrachtprompt openen. In deze opdrachtprompt kun je het commando ingeven zodat je voortaan in veilige modus kunt opstarten.

  4. Louk 25 september 2015 @ 10:38

    Beste Arjan,
    Ik heb getracht je (handige ) tool uittevoeren maar dat is me niet gelukt. Als ik met kopieren en plakken de regel die je opgeeft invoer dan krijg ik geen melding de werking is voltooid. Voor de goede orde ik heb een 64 bits machine (werkt het dan ook) Ik tracht door te tokkelen op F8 in de veilige modus te komen maar krijg dan een klein schermpje met de vraag of ik vanaf een usb stick wil opstarten maar ik krijg niet dat mooie scherm met keuzes zoals windows opstarten in de veilige modus of windows opstarten in de veilige modus met internet etc.
    Bij voorbaat hartelijk dank voor de te nemen moeite.
    m.vr.gr.
    Louk

    • Arjan Lobbezoo 25 september 2015 @ 11:10

      Je krijgt dus niet ‘de bewerking is voltooid’. Krijg je wel een andere (fout)melding?

      • Louk 25 september 2015 @ 13:02

        Hoi Arjan,
        Dank je wel voor je snelle reactie. Nee ik krijg geen foutmelding of i.d.. Als ik jouw opdracht heb gekopieerd en dan in het prompt schermpje plak en dan op enter druk gebeurt er niet iets zichtbaars.
        vr.gr.Louk

        • Arjan Lobbezoo 25 september 2015 @ 14:22

          Vreemd dat het commando niet werkt in jouw situatie. Ik ga er vanuit dat je op een volledig geuprade versie van Windows 10 64 bit werkt.
          Zojuist heb ik een andere manier om op te starten in veilige modus gepubliceerd als aanvulling op dit artikel. Zie bovenstaand. Ik ben benieuwd of dit wel werkt.

  5. Latifa 8 oktober 2015 @ 20:12

    Goedenavond,

    Kan iemand mij aub helpen? Ik heb gisteren de update uitgevoerd van windows 8 naar windows 10. Dit ging zonder problemen het werkte prima. Vervolgens liep mijn laptop vast toen heb ik hem uitgezet. Nu start die helemaal niet meer op. Er wordt aangegeven dat er een fout is opgetreden en dan kan ik verschillende opties kiezen (resetten, systeemherstel etc.) Maar geen van alles werkt.

    • Arjan Lobbezoo 9 oktober 2015 @ 10:10

      Het beste kun je denk ik proberen terug te draaien naar de vorige versie van Windows.

      Hiervoor kun je een installatie DVD of memorystick genereren met de Microsoft Media Creation tool. Zie: https://arjanlobbezoo.nl/windows-10-media-creation-tool-nu-beschikbaar/

      Met deze tool kun je een DVD schijf of memorystick maken waarmee je de computer kunt opstarten. (Je hebt wel een andere PC nodig en een DVD of USB medium.)

      Kies na het opstarten niet voor ‘installeren’, maar voor ‘Uw computer herstellen’.
      Daarna volg je de volgende stappen:
      – oplossen
      – Geavanceerde opties
      – Teruggaan naar de vorige versie
      – Kies een doelbesturingssysteem (Windows 10)
      – Teruggaan naar de vorige versie

      update: Het is ook mogelijk om in het herstelmenu Windows 10 te herstellen. Dat is ook te proberen maar let wel op dat je hierbij een keuze hebt waarbij al je bestanden verwijderd worden. Ook is het niet meer mogelijk om dan nog terug te draaien naar de vorige versie van Windows.

      • Latifa 12 oktober 2015 @ 14:30

        Dankjewel Arjan,

        Ik heb de usb gemaakt, alleen lukt het niet. Kan dit komen omdat de laptop waarop die ik gebruikt heb om de media creation tool mee te maken geen windows 10 heeft? Als ik de usb in mijn eigen laptop doe en dan klik op openen start die opnieuw op, maar kom ik telkens weer in het scherm dat de automatic repair mislukt is.

        • Arjan Lobbezoo 12 oktober 2015 @ 19:35

          Voor zover ik weet maakt het niet uit op welk besturingssysteem je de memory stick maakt. Als de Media Creation Tool gewoon werkt kun je altijd een opstartmedium maken (DVD of USB).
          Maar ik begrijp dat de USB stick niet boot? Je kunt proberen te booten op een andere machine om er zeker van te zijn dat de USB stick goed is. Zolang je uitsluitend opstart en geen opties kiest kun je dit gewoon testen op een andere machine.
          Kun je proberen een opstartbare DVD te maken via de Media Creation Tool? Misschien is dat een mogelijkheid om te proberen?

  6. Sjef 11 oktober 2015 @ 14:07

    Hallo hopelijk kan jij me helpen
    Mijn pc heeft goed op windows 10 gedraaid.nu zat ik een film te kjjken.het beeld deed in eens vaag raar en hij sprong op een zwart scherm dus ik kan helemaal niks meer.

    Ik heb een wachtwoord ingesteld voor het aanmelden maar daar kom ik ook niet in omdat ik niets zie soms een muispijl die hyper aktief knippert en hij springt weer op zwart.

    Wel heb ik het idee dat hij het gewoon doet je hoort het aanmeld geluidje
    Nu kom ik dus ook niet in veilige modus als ik f8 gebruik krijg ik een klein blauw schermpje met een overzicht van mijn harde schijven dvd brander etc maar veder kom ik niet.

    Met de windows tool cd kom ik wel in opdracht promp ik voer het uit dat lukt wel maar wil ik opniew starten dan krijg ik enkel een zwart scherm of weer het zelfde ik kok niet in veilige modus.

    • Arjan Lobbezoo 12 oktober 2015 @ 19:46

      Op basis van je informatie heb ik mogelijk wat aanknopingspunten:
      – Het probleem met je beeld lijkt erg op een hardware falen van je videokaart. Als het een desktop PC is zou ik de mogelijkheid overwegen om een andere videokaart te proberen.
      – Anders de driver van de videokaart opnieuw installeren (via veilige modus) en kijken of er een andere/nieuwere driver beschikbaar is.
      – Waarschijnlijk wordt F8 ook gebruikt voor het BIOS bootmenu van je latptop/PC. Als je in het blauwe scherm kiest voor je harde schijf kun je meteen nog een aantal keren op F8 drukken om te kijken of je daarmee het Windows bootmenu kunt activeren.
      – Bij een laptop zijn soms de F toetsen gewijzigd in een andere functies (volume, scherm e.d.). Vaak kun je de F8 dan in combinatie met de FN toets gebruikt activeren.

  7. Koos R 17 oktober 2015 @ 13:51

    Vreemd commando´s worden netjes geaccepteerd maar vervolgens nul op rekest Windows start gewoon door misschien hebben ze het bij een update weer ongedaan gemaakt dat dit mogelijk wordt. Ook suggesties van anderen door te starten met F10 zodat je in een andere modus van windows tercht komt werkt niet meer. Die slimmerd uit scillicon valley zullen wel weer wat bedacht hebben

  8. Jos 18 oktober 2015 @ 11:57

    Helaas heb ik alleen maar crashes met w10: FOUTCODE 0x0000017 en soms: IRQL-NOT-LESS-OR-EQUAL.
    met F8 krijg je 9 opties die echter geen van allen functioneren.
    Toen het zo nu en dan wel werkte met w10 crashte de browser voortdurend ( chrome) en werkten versch. Programma’s niet of niet hoe.m.a.w ik zo op blik met w10…….
    Weet iemand een oplossing voor mijn Acer M3641?
    Vast bedankt voor het mee denken!

    • Arjan Lobbezoo 22 oktober 2015 @ 13:49

      Deze foutcode wordt vaak veroorzaakt door een probleem met een driver of een service. Het kan zijn dat de migratie van het betreffende onderdeel niet goed gelukt is. Je kunt proberen om Windows 10 te herstellen of schoon te installeren.

  9. Gerard Ven 1 november 2015 @ 23:14

    Heb veilige modus ingesteld volgens aanvulling op 25-09-2015:
    Dat werkt . Vervolgens heb ik nu het probleem om de standaard opstart modus weer in te stellen. In de veilige modus lukt het me niet om msconfig en systeemconfiguratie te benaderen om het vinkje bij veilige modus weer weg te halen.

    • AWdK 16 november 2015 @ 22:27

      Hallo ik heb het zelfde probleem: kan de pc niet meer terug zetten in normale modus. De pc blijft opstarten in veilige modus en “zoeken” werkt niet meer waardoor msconfig en systeemconfiguratie niet meer te benaderen zijn.
      Hoe kan dit opgelost worden?

      • AWdK 16 november 2015 @ 22:40

        Gevonden: hier vond ik de oplossing: http://www.pcleek.com/tips/tips-voor-windows/1934-hoe-windows-10-in-veilige-modus-opstarten

        In de veilige modus: druk zowel de windowstoets ( die met het Windows logo er op) + R in en je krijgt de optie om weer msconfig in te voeren waarna je weer in systeemconfiguratie kunt en daar weer “normaal opstarten” kunt aanvinken. Daarna opnieuw opstarten en je pc start weer normaal op.
        Bij mij werkte het zo, dus ik hoop ook voor anderen met dit probleem.
        Succes.

        • Martine 10 december 2015 @ 20:41

          Ha, superbedankt voor dit antwoord!!

        • cdmax 4 augustus 2016 @ 12:40

          Top uit de veilige modus is nu opgelost!!!

          Bedankt…

  10. Lon van Kie 16 november 2015 @ 20:47

    F8 – opstarten Windows 10 in veilige modus
    Dit was precies wat ik bedoelde.

    Bedankt voor de goede uitleg, het werk fantastisch.

    mvg, Lon

  11. Richard van den Akker 18 november 2015 @ 16:36

    Hoi Arjen,

    ik kom na de cmd wel in “opdrachtprompt” maar na de rechtermuistoets en “als administrator” indrukken kan ik in de popup niet op “ja” drukken.
    Ik heb deze pc tweedehands gekocht en hij logt standaard met dit account in.
    Wat kan ik doen?

    Mvg Richard

    • Arjan Lobbezoo 18 november 2015 @ 16:48

      Lijkt erop dat de huidige account geen administrator rechten heeft. Zit er maar één gebruikersaccount op de pc? Zou je de aanvullende manier via msconfig eens kunnen proberen?
      Anders kun je misschien een nieuwe lokale gebruiker met volledige rechten aanmaken?
      Als er inderdaad te weinig rechten zijn is het allereerst van belang om de veilige modus geactiveerd te krijgen. Laat maar even weten of je hiermee verder komt.

  12. H van der Putte 21 november 2015 @ 12:22

    Ik heb opgestart in veilige modus volgens de laatste manier, maar bij het hernieuw opstarten blijft hij in de veilige modus. Hoe kom ik in de gewone modus?

    Henk

    • Arjan Lobbezoo 23 november 2015 @ 21:17

      Dat kan ook weer via het commando msconfig. In het tabblad Computer opstarten staat rechts een optie “Alle instellingen voor opstarten blijven maken”. Deze kun je aanvinken in combinatie met het uitzetten van “Opstarten in veilige modus”. Daarna OK en dan moet de computer weer normaal opstarten.

  13. ejdb 2 december 2015 @ 20:08

    Fantastisch het werkt!!!!

  14. Fred de Roos 3 december 2015 @ 23:27

    Hallo, ik heb de computer via msconfig aangevinkt maar krijg hem niet meer uit de veilige modus want, zoeken in windows 10 werkt nu niet meer.
    Graag een oplossing.
    Met vriendelijke groet.

    • Arjan Lobbezoo 4 december 2015 @ 05:54

      Even msconfig starten via Vlag + R (uitvoeren) i.p.v. via het startmenu?

  15. Gerard Jongbloed 4 december 2015 @ 09:55

    “Opdrachtprompt (als adminisatrator)” kan direct worden gekozen door MET RECHTS op de startknop te klikken en dan die optie in het menu te kiezen.
    Vervolgens “bcdedit /set {default} bootmenupolicy legacy” intikken.
    Tijdens de nieuwe start daarna kreeg ik inderdaad – met indrukken van F8 – de verschillende opstartopties gepresenteerd.
    Ik heb echter de indruk dat e.e.a. maar éénmaal werkt, want bij de volgende nieuwe start had indrukken van F8 weer geen enkel effect…

    • Arjan Lobbezoo 5 december 2015 @ 20:14

      Voor zover ik weet is de instelling blijvend. Tenminste zolang je geen herstel o.i.d. uitvoert. Welke opties heb je vanuit de opstartopties gekozen? Misschien heeft het daarmee te maken.

  16. Lili 14 december 2015 @ 16:58

    Help!
    Als ik in de veilige modus computer opstart herkent hij opeens mijn wachtwoord niet meer!!!
    Nu kan ik helemaal niets meer doen?!
    Hij blijft ook steeds in veilige modus opstarten – dus ik knom niet meer in het gewone startscherm.

    • Arjan Lobbezoo 14 december 2015 @ 19:04

      Misschien iets met toets NUM-LOCK aan/uit zetten? Wat is het type computer?

    • Ingrid 12 januari 2017 @ 18:09

      Hoi Lili,
      Ik heb nu orecies hetzelfde probleem aan de hand. Weet jij nog wat je toen gedaan hebt om het op te lossen?
      Groetjes, Ingrid

  17. Joop Stolk 15 december 2015 @ 08:28

    De hier beschreven procedure zou ik wel willen proberen. Maar mijn Thosiba laptop met daar op Windows 10 vertoon direct bij het opstarten het gebruikelijke W-10 startscherm maar het invul vlak waar ik normaal het wachtwoord moet invullen blijft grijs in plaats van na een paar seconden wit te worden. Het invullen van het wachtwoord lukt dus niet.
    Zijn er nog andere trucs om direct in de veilige modus te starten?

    • Arjan Lobbezoo 15 december 2015 @ 11:12

      Het beste kun je denk ik even een opstart medium maken via de Microsoft Media Creation tool. Zie: https://arjanlobbezoo.nl/windows-10-media-creation-tool-nu-beschikbaar/
      Zie ook: https://arjanlobbezoo.nl/links/ voor de directe links.

      Deze tool kun je gebruiken om een opstartmedium te maken. je hebt daarvoor wel een andere computer nodig.

      Als je met de DVD of memorystick opstart kun je kiezen voor herstellen (en niet voor installeren). Daarna kun je via geavanceerd in de opdrachtprompt komen. Hier kun je het commando ook ingeven om het boot menu te activeren.

  18. Lynne 19 december 2015 @ 13:29

    Hoi ik heb een vraag. Mijn startmenu werkt niet meer in windows 10. Nu heb ik opgestart in de veilige modus, maar dan vrasgt hij een wachtwoord. Die voer ik in msar de pc heeft geen internet verbinding. Dus kan mijn windows niet meer opgestart worden. Hoe kan ik dit verhelpen. Als ik opnieuw opstart kom ik weer in de veilige Midus en daar kom ik helaas niet verder. Kun jij me helpen of heb je een tip voor me. Ik zou daar heel blij mee zijn. Groet Lynne

    • Arjan Lobbezoo 19 december 2015 @ 15:19

      Waarschijnlijk gebruikte je een Microsoft account (met emailadres) om aan te melden? Zoja dan is het lastig om het te herstellen maar het is niet onmogelijk. Ik kan alleen pas begin volgende week de procedure voor je uitwerken. Helaas nogal druk…
      Je kunt alvast een herstelmedium maken via de Microsoft Media Creation tool. Zie: https://arjanlobbezoo.nl/windows-10-media-creation-tool-nu-beschikbaar/
      Zie ook: https://arjanlobbezoo.nl/links/ voor de directe links van de Media Creation tool.
      Ik kan je volgende week verder helpen hoe het wachtwoord te resetten.

    • Lynne 20 december 2015 @ 09:43

      Oh dat zou heel fijn zijn. Ik wacht je reactie af. Fijne feestdagen.

      • Arjan Lobbezoo 23 december 2015 @ 12:30

        Vandaag heb ik twee artikelen gepubliceerd waarmee je dit probleem kunt herstellen:

        1. Veilige modus uitschakelen via Windows Setup:
        https://arjanlobbezoo.nl/veilige-modus-uitschakelen-via-installatie-medium-windows-10/

        2. Lokale gebruiker aanmaken via opstartmedium:
        https://arjanlobbezoo.nl/windows-10-nieuwe-lokale-gebruiker-aan-maken-via-windows-setup/

        Met beide beschrijvingen zou je volgens mij het probleem kunnen oplossen. Kun je ze allebei eens proberen en laten weten of het helpt?
        Ook een goede Kerst toegewenst!

        • Lynne 25 december 2015 @ 14:26

          Hoi bedankt voir je reactie. Ik ga het na de kerst proberen en laat je natuurlijk weten Of het gelukt is. Fijne dagen

        • Lynne 27 december 2015 @ 13:40

          Helaas lukt de 1e Optie niet. De pc start toch op in de veilige modus. Ik ga nu de 2e proberen. Je hoort van me. Groet Lynne

        • Lynne 27 december 2015 @ 13:54

          De pc blijft opstarten in de veilige modus. Ik krijg het scherm van windows setup niet te zien. Moet ik al tijdens het opstarten op shift en f10 drukken.
          De 2e optie lukt hierdoor ook niet.

          • Lynne 31 december 2015 @ 13:13

            Het is gelukt. Mijn pc doet het weer. Bedankt voor je hulp ??

            • Dominiek 5 juli 2016 @ 18:38

              Wat heb je gedaan bij mij lukt het niet

          • Arjan Lobbezoo 4 januari 2016 @ 20:25

            Graag gedaan. Fijn dat het weer werkt! Bedankt voor de terugkoppeling.

  19. Willem willemsen 24 december 2015 @ 21:42

    Hallo Arjan

    Ik heb Windows 7 op mijn pc daar
    Heb ik vervolgens Windows 10 opgezet. Alles leek goed te gaan tot dat er wat problemen kwamen met mijn op camera. Vervolgens ben ik weer terug gegaan naar 7.
    Had ik beter niet kunnen doen.
    Ik krijg steeds foutmeldingen ,op het
    Buroblad heeft hij bij de snelkoppelingen een andere extensie gezet waardoor ik deze niet kan openen ik kan het ook niet
    Aanpassen bij mijn Outlook ook ik kom die extensies heel veel tegen heeft iets met fotogalary te maken
    Hij zegt soms dat ik Adobe moet installeren maar dat gaat niet ik heb
    Updates binnengehaald maar installeren ho maar
    Ik heb Windows 7 professional
    Geprobeerd lukt ook niet
    Heb jij hier een oplossing voor

    • Arjan Lobbezoo 4 januari 2016 @ 20:48

      Voor mij de eerste keer dat het terugzetten naar Windows 7 mislukt. Normaal gesproken gaat dit heel soepel. Ik denk dat je helaas gewoon pech hebt dat het niet goed gegaan is. Zodra zo’n terugrol actie mislukt, heb je grote kans dat je allerlei nieuwe problemen krijgt.
      Misschien proberen nogmaals te upgraden naar Windows 10 en daarna de camera problemen oplossen?

  20. Erna veerman 31 december 2015 @ 14:44

    Ik heb vis ms configuratie de computer in de veilige.modus.gekregen. in de veilige.modus.kan ik niet.meer met mijn ingebouwde administrator account toegang.krijgen. ik kan nu niks meer want ik heb geen toegang. Hoe.kom ik weer bij normaal opstarten? Als ik ms configuratie intik gebeurt er niks. Geen enkele app start op.

  21. co 9 januari 2016 @ 11:12

    ja thx de tweede is beter

  22. Mathijn 11 januari 2016 @ 16:45

    Hoe kom ik weet uit de veilige modus??

  23. Ludo Corijn 11 januari 2016 @ 20:56

    Maar ik blijf nu in veilige modus telkens terugkomen. Zit dus in een loep ! Hoe terug in gewone modus opstarten ?

    • Arjan Lobbezoo 12 januari 2016 @ 08:48

      Je kunt de veilige modus weer uit zetten via msconfig en systeemconfiguratie. Zie aanvulling in mijn artikel. Vergeet niet het ‘vinkje alle instellingen voor opstarten blijvend maken’. Daarmee zet je het structureel aan/uit.

  24. rico 16 januari 2016 @ 15:15

    Heb net optie 2 gedaan maar nu kan ik op die manier heb niet uitschakelen zodat hij veiligemodus uitschakelde!

  25. Kees 17 januari 2016 @ 13:49

    Precies wat ik zocht, hartelijk dank !!!

  26. Ruben 17 januari 2016 @ 21:12

    Ik heb zojuist de tweede, nieuwe tip geprobeerd, maar nu krijg ik mijn PC niet meer uit Veilige modus bij opstarten, zelfs niet als ik bij dat boot scherm Windows normaal starten aanklik. Waarschijnlijk omdat die instellingen nog zo staat, maar hoe verander ik die?

    • Arjan Lobbezoo 19 januari 2016 @ 16:04

      Ik denk dat je het ‘vinkje alle instellingen voor opstarten blijvend maken’ aan de rechterkant even aan moet zetten. Daarmee zet je het structureel aan/uit.

  27. Koos Jilesen 18 januari 2016 @ 18:26

    Dank je voor de informatie.

  28. Marja kamphuis 20 januari 2016 @ 18:49

    Ik heb de veilige modus kunnen opstarten met het laatste voorbeeld (msconfig) maar nu kan ik de computer niet meer normaal opstarten. Heb je daar misschien een oplossing voor.

    • Arjan Lobbezoo 21 januari 2016 @ 16:44

      Je kunt de veilige modus weer uit zetten via msconfig en systeemconfiguratie. Zie aanvulling in mijn artikel.
      Belangrijk is om het ‘vinkje alle instellingen voor opstarten blijvend maken’ aan te zetten! Daarmee zet je veilige modus structureel uit.

  29. Peter 29 januari 2016 @ 04:57

    Het volgende probleem, Windows 10. Ik ben zo handig geweest om mijn resolutie van mijn laptop op 280 nog wat te zetten, dit heb ik gedaan met Fastres. Dit om iets te testen. Daarna kreeg ik hem niet meer in de normale of hogere resolutie omdat het knopje van FastRes niet meer werd weergegeven. Ik heb toen opnieuw opgestart, in de hoop dat mijn resolutie weer normaal zou worden. Helaas, nog verder van huis want ik kan mijn pincode niet meer invoeren, door de lage resolutie denk ik. Toen dacht op te starten in veilige modus, maar dat gaat dus niet bij Windows 10, althans niet door tijdens het opstarten op F8 te drukken, ergens las ik Windowsknop + F10. Maar ook dat werkt niet. Ik kom niet verder, heeft iemand een idee of nog beter een oplossing?

  30. Janneke 31 januari 2016 @ 20:49

    Als ik dit doe, start hij alleen nog maar in veilige modus op en ben je zwaar de Sjaak….

    • Arjan Lobbezoo 3 februari 2016 @ 14:31

      Zolang je kunt opstarten kun je de veilige modus ook altijd weer uitzetten.

  31. kye 15 februari 2016 @ 13:00

    Leuk dit alles hoe kom ik nu weer uit die veilige modus daar blijft ie steeds in opstarten

    • Arjan Lobbezoo 15 februari 2016 @ 18:49

      Op dezelfde manier veilige modus weer even uitzetten.

  32. […] Plaatjes bij deze stappen zie je op deze website […]

  33. K. Hageman 26 februari 2016 @ 20:33

    Arjan,
    Ik heb de veilige modus in Windows 10 gestart door gebruik te maken van bovenstaande manier. In de veilige modus werkte echter Msconfig niet meer in de start/vlag. Dit komt waarschijnlijk omdat er minimaal opgestart wordt.
    Uiteindelijk heb ik de veilige modus kunnen verlaten door Msconfig op te zoeken via de verkenner (in Windows/System32). Misschien iets om de handleiding mee uit te breiden?

    • Arjan Lobbezoo 26 februari 2016 @ 21:49

      Meestal gebruik ik de traditionele uitvoeren functie via Vlag + R. Daarmee werkt msconfig wel in de veilige modus.
      Bedankt voor de tip. Ik heb een korte aanvulling geschreven in het artikel.

  34. Van Assche 3 maart 2016 @ 10:37

    Geachte,
    Staan er tussen bcedit / set spaties of niet aub

    • Arjan Lobbezoo 3 maart 2016 @ 10:44

      Op de plek van de spaties heb ik in dit voorbeeld een underscore (_) gezet:
      bcdedit_/set_{default}_bootmenupolicy_standard
      bcdedit_/set_{default}_bootmenupolicy_legacy

      Dit zijn de commando’s zoals je ze in kunt geven:
      bcdedit /set {default} bootmenupolicy legacy
      bcdedit /set {default} bootmenupolicy standard
      Eventueel even via kopiëren plakken overnemen dan zit je altijd goed.

      • berry 5 maart 2016 @ 21:03

        hallo ik heb de regel ingevoerd,en hij gaf aan bewerking voltooid en ik start windows opnieuw op,en druk op f8 en kom ik een boot menu?

        • berry 5 maart 2016 @ 21:24

          het is opgelost,bij werkte de f8 toets niet,dan kreeg ik boot device.
          bij mij werkt f2 dan met tab toets op geavanceerde opstartopties,en dan ben ik in het goede menu.waarom het niet onder f8 werkt weet ik niet.

  35. YvoB 9 maart 2016 @ 14:33

    Leuk, maar de computer bevindt zich in een boot-loop. Opstarten niet mogelijk. Hoe kom ik dan in de Veilige modus?

    • Arjan Lobbezoo 11 maart 2016 @ 06:37

      In dit artikel kun je lezen hoe je de veilige modus kunt uitschakelen via een installatiemedium: https://arjanlobbezoo.nl/veilige-modus-uitschakelen-via-installatie-medium-windows-10/
      Op dezelfde manier kun je de veilige modus ook inschakelen.

      • PeterV 19 maart 2016 @ 19:15

        Arjan,
        Ik heb een upgrade van windows 7 naar windows 10 gedaan. Dit heeft een aantal maanden goed gewerkt, maar toen ik deze morgen inlogde was ik opeens ingelogd in een tijdelijk profiel. Hoe zorg ik ervoor dat dit ongedaan word en normaal kan inloggen. Ik heb geprobeerd om in Veilige Modus een systeemherstel te doen maar dit lukte niet, hij geeft dan geen herstelpunten aan.
        Groetjes Peter

        • Arjan Lobbezoo 19 maart 2016 @ 19:34

          De volgende stappen zou ik mee beginnen:
          – Nieuwe gebruiker aanmaken met admin rechten (als dat lukt vanuit de admin account
          – Aanmelden met nieuwe gebruiker.
          – Controleren of de oude files nog aanwezig zijn in de c:\users\(oude gebruiker) map.
          – Als het profiel goed blijft werken opnieuw opbouwen. Kan automatisch met bijvoorbeeld reprofiler (http://iwrconsultancy.co.uk/reprofiler).
          Hopelijk heb je er wat aan!

          • PeterV 20 maart 2016 @ 13:13

            Arjan,
            Ik heb dit gedaan en ik heb de oude files weer terug gevonden.
            Het probleem is om dit nieuwe profiel opnieuw op te bouwen of om het automatisch te laten doen door die reprofiler, want dit is voor mij te ingewikkeld.
            Alsnog bedankt voor je snelle reactie.
            Groetjes Peter

  36. Wim Frazer 20 maart 2016 @ 15:13

    Heb alles gedaan zoals beschreven en krijg ook de melding : “De bewerking is voltooid” . Maar ik kan bij opstarten op F8 drukken wat ik wil, de laptop gaat niet naar Geavanceerde opstartopties. Ik kan dus ook niet naar Veilige modus. De laptop star gewoon in Windows 10 op.

  37. Steven 5 april 2016 @ 21:42

    Als je een vogeltje wilt pakken, eerst zout op zijn staart leggen.

    Om in veilige modus op te starten, eerst de startknop.

    En die werkt niet, dus vandaar dat ik de veilige modus zoek…

  38. Nadia 17 april 2016 @ 20:27

    Hallo,

    Ik zou het heel fijn vinden als u me kan helpen.
    Heb dit probleem namelijk al een paar dagen en kom er niet van af.

    Een aantal dagen geleden heb ik via de store (windows 10) een app gedownload. Netjes mijn email adres ingevuld. Niet wetende dat dit ook gelijk een inlog account zou worden.

    Nu is het dus zo dat als ik de pc opstart je mijn email adres ziet staan en daar moet inloggen. Heel vervelend. Probeer al een paar dagen mijn email adres te verwijderen maar dit lukt helaas niet. Het is ook ineens het enige account op de pc. Dus kan niet switchen naar een admin account.. Kan dus helaas niks bewerken. Weet u misschien wat ik kan doen? Heb al veel geprobeerd en kan nu helemaal niks. Alvast bedankt!

    • Arjan Lobbezoo 18 april 2016 @ 22:19

      Dat is vrij gemakkelijk om te zetten via de gebruiker instellingen. Daar moet ergens een optie staan om terug te gaan naar een lokale account. Ik weet niet exact waar het precies staat, dat zou ik even moeten uitzoeken. Mijn advies is om inderdaad altijd een lokale account te gebruiken.

  39. d 18 april 2016 @ 16:07

    Zojuist deze command line gebruikt en werkt prima!

  40. A.H 18 april 2016 @ 19:27

    Werkt perfect!!

  41. Doddler 27 april 2016 @ 13:56

    Goed. Als ik het goed begrijp moet ik als mijn laptop niet meer wil opstarten deze in veilige modus starten.
    Maar dat moet in eerste instantie via “start” worden ingesteld.
    Ik ben geen techneut maar als ik er al niet op kan komen wil rest ook niet…..
    Kip en ei verhaal?
    Beetje overgestudeert misschien?

    • Arjan Lobbezoo 27 april 2016 @ 14:17

      Klopt inderdaad. Veilige modus optie moet vooraf ingesteld worden. Er is wel een manier om dat alsnog te doen (is wel technisch). zie: https://arjanlobbezoo.nl/veilige-modus-uitschakelen-via-installatie-medium-windows-10/
      In dit artikelen wordt veilige modus uitschakelen beschreven. Op dezelfde manier kan veilige modus ook ingeschakeld worden.

      • Wouter 27 april 2016 @ 19:05

        Dag Arjan,

        De oplossing voor mijn probleem heb ik niet gevonden in bovenstaande lijst. Nadat ik de pc na enkele weken weer opstartte bleek mijn account (tevens administrator) na inloggen niet meer bruikbaar.
        Er wordt automatisch een tijdelijk profiel aangemaakt en ik kan nergens meer bij. Het toetsenbord staat terug op qwerty (normaal azerty) wat ook voor problemen zorgt. Systeemherstel werkt niet…
        Het account op de pc van mijn zoon werkt nog wel zoals het hoort.
        Is er een manier om dit te herstellen?
        Groeten, Wouter

        • Arjan Lobbezoo 27 april 2016 @ 19:40

          Heeft de account van je zoon administrator rechten?

          • Wouter 27 april 2016 @ 20:50

            Nee, geen administratorrechten. Maar als we iets willen uitvoeren waarvoor administratorrechten nodig zijn kunnen we wel het wachtwoord ingeven van mijn account, dat wordt wel aanvaard door de pc.

            • Arjan Lobbezoo 13 mei 2016 @ 20:43

              Het beste kun je dan denk ik een nieuw Administrator profiel aanmaken en de gegevens van het oude profiel overbrengen. (helaas heb ik laatst ook een zelfde situatie gehad en dat was het enige wat ik kon doen)

              • Wouter Hulpiau 30 mei 2016 @ 13:52

                Bedankt voor de reactie (13 mei) en sorry voor de late reactie!
                Ik heb inderdaad een nieuw account (lokaal denk ik) aangemaakt, dat account administratorrechten gegeven en na veel zoeken en proberen alles kunnen terugvinden.
                Ik heb al veel nuttige info kunnen vinden op jouw site, bedankt daarvoor!

                Wouter

  42. Tess 5 mei 2016 @ 11:36

    Bij mij wil die eerste ook niet lukken, maar de 2e wel. Nu wil ik m weer gewoon kunnen opstarten, geen veilige modus, maar ik kan niet meer zoeken op systeemconfiguratie om m uit te zetten. Ik heb echt geen idee wat ik moet doen, help?

    Groetjes Tess

    • Arjan Lobbezoo 5 mei 2016 @ 19:13

      Je kunt het op de traditionele manier proberen. Op het toetsenbord de volgende combinatie indrukken: Vlag+R (Vlaggetje toets zit tussen de Ctrl en Alt). Daarna volgt het uitvoeren venster. Type hier msconfig gevolgd door enter.

  43. H Troost 5 mei 2016 @ 18:37

    inderdaad bedankt

  44. johan 7 mei 2016 @ 14:45

    Ja werkt lekker maar niet heus

  45. Beginner 8 mei 2016 @ 09:17

    Ik vind Windows 10 maar een groot drama. Dat begon al met Windows Vista. Alles moet vernieuwd worden, alles moet veranderd worden, maar die zogenaamde vernieuwing is niets anders dan een regelrechte achteruitgang. Niemand weet meer hoe het echt zit. Allemaal denken ze het te weten en als je dan hulp vraagt weet niemand meer hoe het echt zit. Dan is het probleem toch complexer dan men dacht of onmogelijk. En als je dan vraagt om hulp wordt je als lastig beschouwd. Opties die vroeger mogelijk waren zijn niet meer mogelijk. Waarom? Daar krijg je nooit antwoord op. Alles zit dichtgespijkerd to-the-max, waardoor je niemand meer kunt helpen. Als we met Microsoft de oorlog moeten winnen verliezen we hem gegarandeerd.

    Nog iets, we worden afgetapt bij het leven, maar hebben dat soort lui dan niet ergens een back-up voor mensen die alles kwijt zijn? Ja, dat hebben ze wel maar die is natuurlijk veranderd, naar hun voordeel.

    Dat niet alleen heb jij al eens een back-up gemaakt van een 4 jaar oude computer waar alles op staat? Het is tegenwoordig heel gemakkelijk dat je iets mist, er zijn zoveel dingen waar je aan moet denken. Zoveel locaties. Je wordt er gek van. Serieus zit ik niet me af te vragen ik weet het gewoon zeker dat die lui van Microsoft ons allemaal gestoord maken. En waarom eigenlijk? Krijg je ook geen antwoord op. Weet jij waar het adresboek staat? En je mail? Je muziek? En je belastingaangifte? Dan heb ik het nog niet over je documenten. Je foto’s van je telefoon. Oh ja je had ook nog een Mail app. Hoe doe je die eigenlijk back-uppen? Oh dat mag ik natuurlijk niet weten. Dat staat ergens deep-in-the-jungle op internet waar je het nooit verwacht. Google is inderdaad mijn vriend niet nee. Die weet meer van mij dan ik van mezelf weet. Dat laatste Excel bestand dat ergens anders staat. Om een lang verhaal kort te maken mensen verliezen heel veel gegevens. Dat is kennelijk ook de bedoeling van Microsoft.

    Lekker mensen in een hoekje trappen nou nou wat gezellig, je leert niets van die lui van Microsoft. Je blijft bezig met hun. Nieuwe update? Installeer maar. Oh, nee printer werkt niet. Hoe los ik dat nu weer op? Iedereen blijft bezig. Niemand leert iets. En anders is het wel zo moeilijk dat het niet te begrijpen valt. Of dat er altijd iets gebeurt wat je NIET verwacht. Iedere keer computers uit de soep te trekken, met lapmiddelen zo noem ik ze, oplossingen die tijdelijk of niet werken, vroeger in 1980 had je een oplossing en dan was het probleem gewoon WEG. En dan lukte het. En dan werd er niet moeilijk gedaan zoals tegenwoordig.

    Het gaat alleen maar om snel cashen. Met Windows 10 niet anders. Straks gaan we natuurlijk iedereen berekenen die een “gratis” upgrade heeft besteld. En die moet iedereen betalen. En dat kan niet, want niemand wil een creditcard aanschaffen om alleen Microsoft te betalen. Het grote machtige Microsoft vertrouwt zelfs iDEAL niet. Dat is toch het toppunt van moeilijk doen. Nee, want alles wat je doet kan je licentie ongeldig maken.
    Waarom zou je een creditcard aanschaffen? Er zijn maar weinig mensen die rechtszaken gewonnen hebben van Microsoft. Hoe zou dat toch komen?

    Maar wacht we gaan het natuurlijk veranderen net als je het door hebt. Ik bedoel waarom F-lock uitschakelen zodat je niet bij de herstelopties kunt? Serieus is die gozer die dit bedacht debiel of zo? Of gewoon chronisch wantrouwend en paranoïde? Een ding is zeker ze zijn echt gek geworden.

    En laat je niets wijs maken dat MS-DOS niet meer bestaat als je Vlaggetje X en Opdrachtprompt aanklikt heb je nog steeds MS-DOS, maar dat is ook alweer zo’n hersenspinsel, dat mag zo niet heten. Dat noemen we Opdrachtprompt. Ik krijg gewoon stervende koppijn van die lui en weiger aspirine te nemen, want dan word het alleen maar erger.

    En natuurlijk is niemand het met me eens, want toegeven is in de Westerse wereld doodzone nr.1, ik vind eigenlijk iets anders of ben het er niet mee eens nietwaar?

    • Arjan Lobbezoo 9 mei 2016 @ 09:01

      Beste beginner, bedankt voor je reactie en visie, ik mis een beetje een inhoudelijke reactie op mijn artikel?
      Op mijn beurt zet ik graag “respect voor elkaar” op nr.1. Je hoeft het er natuurlijk niet mee eens te zijn, maar is het nodig om anderen te kwetsen?

  46. Piet Brugman 14 mei 2016 @ 21:40

    Beste Arjan,

    Ik heb je optie om in W10 via de F8 knop de veilige modus te activeren diverse malen uitgevoerd. Na invoering van je voorgestelde gegevens kreeg ik steeds te zien: De bewerking is voltooid.
    Maar na het opnieuw opstarten van de computer en indrukken F8 kreeg ik de veilige modus voor een paar seconden te zien en het beeld sprong automatisch door na het oorspronkelijke beeld (geen veilige modus).
    Misschien weet je hier een oplossing voor. Veilige modus via msconfig was voor mij al bekend, maar ik gebruik liever de oorspronkelijke methode via de knop F8.
    Alvast bedankt.

    • Arjan Lobbezoo 16 mei 2016 @ 18:52

      Begrijpelijk dat je graag de F8 functie activeert. Ik ben wel benieuwd wat er gebeurd als je de veilige modus start via msconfig. Werkt het dan wel? Of ook niet?
      In de msconfig staat ook een time-out. Die hoort normaal op 30 seconden te staan. Mogelijk staat die lager? Hiermee kun je de duur van het (automatische) opstartmenu beperken. (overigens zou de time-out moeten stoppen zodra je pijltjes toetsen gebruikt in het boot menu)

      • Piet Brugman 17 mei 2016 @ 21:31

        Bedankt voor je snelle reactie.
        Als ik via msconfig kies voor veilige modus, dan wordt deze modus inderdaad opgestart. Alleen in één formaat. Ik kan bv niet kiezen met internetverbinding.
        De time-out staat inderdaad ingesteld op 30 sec. Terugkeren naar de normale modus, doe ik weer via msconfig.

        • Arjan Lobbezoo 24 mei 2016 @ 18:37

          Als de time-out inderdaad goed staat weet ik niet precies waardoor het menu enkele seconden blijft staan en daarna alsnog verdwijnt. Als ik een oplossing tegen kom dan post ik het wel even.

  47. hans 25 mei 2016 @ 16:26

    Helaas ik kom niet eens in het startscherm.
    Wat ik ook doe ik krijg groot Windows en daar houdt het mee op.
    Hoe kom ik verder?
    Gr. Hans

    • Arjan Lobbezoo 25 mei 2016 @ 20:45

      Dat klinkt niet echt goed. Is Windows al wel een keer opgestart? Of vanaf het begin niet? Wat was het vorige besturingssysteem?

  48. Marijke Ruijter 29 mei 2016 @ 13:32

    Helaas lees ik dit te laat en krijg ik nu mijn laptop dus niet opgestart. Na aanmelden (invoeren wachtwoord) springt hij op zwart scherm en zie ik alleen nog een witte muisaanwijzer. Ik heb geen idee hoe ik nu in veilige modus kan komen. Heb al shift + aan/uitknop geprobeerd (elders gelezen) maar ook dat werkt niet helaas. Mijn laptop gaat dan gewoon in de slaapstand. Het is een Asus uit 2012. Kan iemand mij helpen? Ik ben afhankelijk van die laptop voor mijn werk 🙁

  49. Thijs Mooren 1 juni 2016 @ 13:29

    He bedankt voor je post, het is me inmiddels gelukt om in veilige modus op te starten. Helaas heb ik internet nodig in veilige modus, maar ik krijg de melding “Aan de slag kan niet worden geopend met het ingebouwd administratoraccount. Meld u aan met een ander account en probeer het opnieuw.” Ik heb geen ander account dan diegene waar ik op aanmeld, wat zou hier een oplossing voor kunnen zijn?

    Met vriendelijke groet,

    Thijs Mooren

    • Arjan Lobbezoo 1 juni 2016 @ 14:17

      Op welk moment krijg de melding. “Aan de slag kan niet worden geopend…” ? Welk programma probeer je te openen?

  50. wil 6 juni 2016 @ 14:11

    Maar dan krijg je geen netwerkverbinding.

  51. David Jas 10 juni 2016 @ 15:32

    Hou arjan,
    Heb je ook nog een tip als je systeem besmet is met het zyklon virus?
    Veilige modus werkt via de laatste hint.
    Nu alleen het virus nog eraf.
    Groet,
    David

  52. michel 21 juni 2016 @ 15:09

    hallo, mijn pc staat in de veilige modus en ik krijg hem daar niet uit omdat ik in de veilige modus msconfig vanuit het startmenu of de zoekfunctie niet kan opstarten. u geeft aan dat ik in dat geval vlag + R moet gebruiken. kunt u dit iets specifieker uitleggen? bij voorbaat dank!
    Michel

    • michel 21 juni 2016 @ 16:30

      nevermind, ik heb het al opgelost

  53. Peter heerschop 11 juli 2016 @ 16:52

    Mooi maar dan moet hij wel eerst opstarten.

  54. Jo van Santvoort 16 juli 2016 @ 15:43

    Hallo,

    Ik kan mijn computer ook niet in de veilige modus opstarten. Nadat ik de computer naar een eerder herstelpunt terug wilde zetten, geeft hij bij het opnieuw opstarten de melding Preparing Automatic Repair. Verder gebeurd er niets meer. Hebt u een oplossing?

  55. Wilma 20 juli 2016 @ 13:37

    Ik kan helemaal niet in de computer komen; moet eerst een WOUTempAdmin wachtwoord invoeren, maar dat heb ik niet. Ik dan dus niet opstarten in de veilige modus?

    • Arjan Lobbezoo 20 juli 2016 @ 13:54

      Is dit een computer die aangemeld is op een (zakelijk) domein? De gebruiker WOUTempAdmin heeft namelijk te maken met WSUS en dat zit meestal niet op standalone machines.

  56. Alain 28 juli 2016 @ 20:27

    Hoi, ik heb vanmorgen Windows 10 geïnstalleerd maar als ik opstart dan krijg ik meteen een zwart scherm, ik zie verder niks! Heb je enig idee wat ik kan doen? Soms kan ik via f8 wel naar opdrachtprompt, maar daar werkt je tip niet..

    • Arjan Lobbezoo 28 juli 2016 @ 20:32

      Hoe ziet het boot menu eruit als F8 werkt? Wat staat daar exact, en welke opties zie je?

  57. Alain 28 juli 2016 @ 21:08

    Arjan, ik kan niet normaal op jouw reactie antwoorden?? x:\windows\system32>

    Staat er

    • Arjan Lobbezoo 28 juli 2016 @ 21:25

      O dat is lastig. Ik ben benieuwd wat er in het opstart menu staat voordat je bij de prompt komt met x:\enz….
      Helaas weet ik nu niet wat er gebeurd is. Met de informatie uit het F8 menu krijg ik misschien een beter beeld wat er aan de hand kan zijn.

  58. Alain 29 juli 2016 @ 01:19

    Arjan, ik krijg meteen dat te zien… Snap er echt niks meer van!

  59. Alain 29 juli 2016 @ 01:36

    Arjan, ik heb nu blauw scherm met de opties: doorgaan naar Windows 10, problemen oplossen, pc uitzetten.

    De 1e en 3e optie werken niet!

    Bij problemen oplossen 2 opties: pc opnieuw instellen en geavanceerde opties.

    De 1e werkt ook niet.

    Bij geavaceerd 6 opties: systeemherstel (werkt niet), herstellen met kopie(werkt niet), opstartherstel(werkt niet), teruggaan naar vorige versie(werkt niet), opdrachtprompt en opstartinstellingen.

    Misschien is dit duidelijker en kan je mij nu wel helpen…

    Gr. Alain

    • Arjan Lobbezoo 29 juli 2016 @ 13:56

      Ik had gehoopt dat teruggaan naar vorige versie nog zou werken, maar die doet het ook niet. Dan is helaas de upgrade naar Windows 10 mislukt.
      Ik zou proberen om een opstartmedium te maken via de Media Creation Tool: https://arjanlobbezoo.nl/windows-10-media-creation-tool-nu-beschikbaar/
      Als je hiermee opstart kun je kiezen voor herstellen. Daar werken de opties als het goed is wel. Ook heb je de mogelijkheid om een schone installatie te doen, maar dan worden wel alle bestanden die er nu op staan gewist.

      • Alain 30 juli 2016 @ 11:01

        Arjan, ik heb het geprobeerd maar mijn telefoon leest geen iso bestanden. Dacht het via mijn telefoon te doen, heb je misschien een andere oplossing? Baal hier echt van!

        Sowieso bedankt voor je hulp!

        • Arjan Lobbezoo 30 juli 2016 @ 19:05

          Je hebt inderdaad wel een andere PC of laptop nodig om de Media Creation Tool te starten en een DVD of memorystick te maken. Hopelijk lukt het via een andere PC of laptop om het medium te maken.

          Daarna kun je op de PC met de problemen opstarten vanaf de DVD of memorystick en proberen het probleem te herstellen.

          • Alain 30 juli 2016 @ 20:56

            Thanks again, ik ga het proberen. Ik laat je weten hoe en wat.

  60. Henk 9 augustus 2016 @ 12:13

    Bedankt. Heel handig.

  61. martine 24 augustus 2016 @ 13:28

    en nu moet ik weer uit veilige modus, maar ik zie geen opties daarvoor

    • Arjan Lobbezoo 24 augustus 2016 @ 19:09

      Zou moeten kunnen via de systeemconfiguratie. Zie aanvulling onderaan het artikel.

  62. Piet 14 september 2016 @ 08:58

    Hallo Arjan, misschien is mijn vraag niet helemaal op zijn plaats maar ik ben een beetje wanhopig. Het volgende is er aan de hand. Ik gebruik Windows 10 geïnstalleerd bij aankoop. Nu werd het programma geupdated en nu kan ik mijn laptop niet meer in omdat het mijn pincode niet meer herkent. Heb je een oplossing hiervoor?

  63. mies 21 september 2016 @ 14:12

    Wat als ik al niet kan inloggen in het Microsoft account? krijg de fout melding ‘de service user profile service verhindert het aanmelde’ volgens Microsoft moet ik dan via veilige modus met f8 het systeem kunnen herstellen.

  64. Karim 21 september 2016 @ 19:56

    Hoi mijn win 10 start niet meer een ik wil naar vijlegmodus maar lukt mee niet

  65. Dewy 21 september 2016 @ 22:56

    Oopph wat ben ik blij met deze uitleg! Dank dank dank 🙂

  66. Elske 6 oktober 2016 @ 08:06

    Ik heb een vraag. Ik heb laatst bij opdrachtprompt aangegeven dat deze als administrator uitgevoerd moest worden. Ik heb toen mijn ‘probleem’ op kunnen lossen, maar ik krijg nog steeds het opdrachtprompt scherm ervoor als ik mijn laptop opnieuw opstart. Kan dit ook weer ‘uit’ gezet worden? Of kan ik aangeven dat opdrachtprompt niet meer als administrator uitgevoerd hoeft te worden?

    Groeten Elske

    • Arjan Lobbezoo 6 oktober 2016 @ 08:59

      Krijg je wel de startbalk te zien? Dan kun je via taakbeheer (tab opstarten) mogelijk het programma cmd.exe uitschakelen. Taakbeheer kun je opstarten met de rechtermuisknop op de menubalk en dan taakbeheer.

  67. bert dijstra 6 oktober 2016 @ 10:38

    leuk en aardig en effectief waarschijnlijk
    maar als je niet tot start komt?
    mijn acer laptop blijft continue opstarten na anniversary update W10
    dus kan ik niet in start menu komen
    is daar oplossing voor?
    md en gr

  68. Theoard 16 oktober 2016 @ 13:43

    Helaas dit > bcdedit /set {default} bootmenupolicy legacy < werkt (bij mij) niet.
    Win 10 versie 1607 build 14393.321

    • Arjan Lobbezoo 27 oktober 2016 @ 21:45

      Vreemd dat het niet werkt. Ik heb het zojuist ook op een nieuwe 1607 installatie geprobeerd en daar werkt het perfect! Misschien met administrator rechten uitvoeren?

  69. Gerard Loogman 16 oktober 2016 @ 23:33

    Beste Arjan,

    Ik heb jouw uitleg over opstarten in veilige modus toegepast en dat werkt perfect. Ook het terugzetten via vlag + R is gelukt.
    De eerste manier werkte niet maar de andere:
    “Andere manier om op te starten in veilige modus:”werkte prima. Plus de manier van terugzetten.
    Goede heldere uitleg, bedankt.
    Nu zoek ik nog naar een manier op bij het opstarten op de DOS prompt uit te komen. Namelijk enige tijd geleden toen mijn desktop computer (windows 8) niet meer wilde doorstarten kon ik niks meer. Uiteindelijk kreeg ik de tip om met ingedrukt CTRL-Shift-ESC op te starten. Toen kon ik via de dos prompt al mijn bestanden veilig stellen op mijn externe harddisk voor dat mijn computer met een herinstallatie werd hersteld.
    Dus uit voorzorg zou ik die truc in Windows 10 willen toepassen, dat is niet met die toetscombinatie zoals boven beschreven, mogelijk.

    Het is waarschijnlijk voor veel mensen een redmiddel. Weet jij de oplossing?

    Ben benieuwd, Met vriendelijk groet Gerard Loogman

    • Gerard Loogman 27 oktober 2016 @ 13:37

      Zojuist heb ik het volgende ontdekt. Als ik tijdens het opstarten op enig moment (staat als optie rechtsonder in beeld), de TAB-toets in druk (Switch Screen) dan kan ik in het opgekomen scherm drukken op F8 en krijg ik een scherm met de keuzes Veilige mode, Veilige mode met internet verbinding en opstarten met opdracht prompt, dus de DOS prompt. Mijn laatste vraag is hiermee opgelost.

      Vanuit de DOS prompt na in typen van EXIT en drukken op ENTER, zwart scherm, dan CTRL-ALT-Delete, op het het volgende scherm rechtsonder de knop afsluiten en dan de keuze of afsluiten of opnieuw opstarten.

      Dat is het. Of het ook zo werkt als er echt een probleem is weet ik natuurlijk niet. Bij mijn vorige probleem in Windows 8 werkte CTRL-SHIFT-ESCAPE namelijk wel om naar de DOS-Prompt te komen.

      • Arjan Lobbezoo 27 oktober 2016 @ 21:32

        Hoi Gerard,
        Bedankt voor het publiceren van je uitleg. Ik ga binnenkort de sneltoetsen die je noemt uitproberen, want ik kende ze nog niet.

      • Arjan Lobbezoo 27 oktober 2016 @ 21:47

        Zojuist geprobeerd met CTRL-SHIFT-ESCAPE in Windows 10. Daarmee kun je inderdaad de probleem oplossing starten. Dat is een hele goede tip. Helaas lukt het mij alleen via het afsluiten van Windows 10. Daarna werkt de combinatie pas. Als je een tip hebt om probleem oplossing tijdens het starten van Windows 10 naar voren te krijgen dan zou dat super zijn!

  70. Jan Peters 25 oktober 2016 @ 06:44

    top man , bedankt

  71. Ruud de Vries ;-) 30 oktober 2016 @ 15:25

    Hoi Arjan,
    Mijn computer draait al tijdje lekker op de W10 update en geen problemen, weekie thuis ivm Herfstvakantie en zie tijdens gebruik van de computer dat rechtsonder bij turfie dat mijn AVG icoontje niet te voorschijn komt (vreemd) dus start de computer nogmaals op en geef m zijn tijd, en weer geen icoon van AVG (komt altijd als laatste tevoorschijn) maar als ik op de AVG in start menu klik komt er wel groot op het scherm het AVG verhaal dat ik goed beschermt ben en naar behoren werkt? klik nogmaals op turfie rechtsonder en AVG staat er nog niet bij en komt ook niet meer.
    Niet blij mee en verwijder AVG met REVO uninstaller en download de nieuwste free versie van AVG en installeer hem (wat mijn later wel opviel is dat hij geen “eerste scan” maakt van mijn systeem, ik ga naar bed en morgen nieuwe dag en jaag de scan er wel doorheen.
    Volgende dag computer aan en krijg blauw scherm (geen Blue screen of dead) maar met “Kies deToetsenbord instellingen” en boven aan de lijst Verenigde Staten (Internationaal) Albanees, Arabisch (101) etc Alles beginnend met A maar ik kan helemaal niets meer, toetsenbord dood, muis dood 9na het blauwe scherm) en kan de computer alleen uit krijgen met de stekker eruit te trekken !!! (toetsenbord werkt wel bij opstarten)

    Rond gesnuffeld op diverse sites en ook de jouwe (mooi werk) maar ik vind nergens een oplossing voor mijn probleem.

    Wat wel het geval is, ik heb heb alle F knoppen geprobeerd en specifiek F4-5-8 en natuurlijk wat ik las F2 etc maar ik heb een HP machine en die geeft 2x in het begin de mogelijkheid om in de bios te komen
    F10 = Setup
    ESC = Boot menu
    F12 = Boot van Lan
    F11 = System recovery
    F9 = Diagnostics
    en dat werkt wel maar geen effect waar ik wat aan had maar F4-5-8 werken/reageren daar niet op niet. (ik weet dat je daar op het juiste moment op moet klikken/aanhouden maar geen succes en dat veilige modus is uitgeschakeld in W10 (tot zelfs hoop gepiep uit de computer 😉 ))

    Toch is het me 2x gelukt om op mijn gewone start scherm te komen (hoe geen idee), heb daar gebruikt van gemaakt om alles wat dierbaar was naar externe harde schijf te verwerken dus staat safe.

    Probleem is dat ik gewoon niets kan doen om in die veilige modus te komen want kan geen CMD o.i.d. intypen, alle andere mensen op de site met problemen komen verder als mij met opstarten en dus kunnen meer doen.

    Ik heb ook al een usb stick gemaakt (via jouw link) en in de computer gestoken voor het opstarten maar doet gewoon zijn eigen ding en gaat weer naar het blauwe scherm met Toetsenbord instellingen en staat weer vast keer op keer, kan ook even een schijf aanmaken (via laptop met W10) als dat beter werkt (is dat een betere optie?)

    Wat ik vreemd vind is dat ik lees als W10 3x niet goed opstart dat hij vanzelf in veilige modus opstart…….NIET dus.

    (nog een vraagje, standaard staat er op de gepartioneerde D schijf een gedeelte “Recovery” maar die geldt voor W7 of nu ook voor W10 (ik kan daar toch niet bijkomen dus geen optie) maar wat zou ik daar nog mee kunnen als mijn computer werkte, daar zit ouwe meuk op toch?)

    In afwachting van een antwoord/oplossing

    Groeten uit Amsterdam

    • Ruud de Vries ;-) 30 oktober 2016 @ 15:45

      Zojuist ook geprobeerd met CTRL-SHIFT-ESCAPE in Windows 10 en toen mijn USB stick erin en nogmaals op CTRL-SHIFT-ESCAPE en kon mijn sticky met de herstelsoftware van jouw site Arjan kiezen en inwerking stellen en gaat aan de slag en loopt voorlopig tot nu……..

      Ik weet met de TAB toets loop je door het menu maar bij de voorwaarden van Windows moet je turfie aankliken voor accoord………dat gaat niet want muis werkt niet, kan met pijltjes toetsen en TAB en en Enter van alles maar niet turfie aanzetten…….en nu?

      • Ruud de Vries ;-) 30 oktober 2016 @ 16:17

        Aha, turfie aan/uitzetten via – of = en dan Enter, so far so good en de stappen doorlopen en kies voor W10 Home en zet turfie voor accoord aan met = toets en ga verder

        • Ruud de Vries ;-) 30 oktober 2016 @ 16:22

          maar dan wil men een installatieschijf of USB stick zien dien ik net verwijderd heb op hun verzoek, laat ik USB stick zittenen volg de stappen krijg ik opnieuw de set up (ik kies voor instellingen behoeden) dus ik dacht dat ik het aardig voor elkaar had maar weer terug bij af, als nog een schijf branden van je site zelfde als de USB stick of is dat toch andere start software?

          Ondertussen blijf ik knutselen.

          Met vriendelijke groet

          • Arjan Lobbezoo 31 oktober 2016 @ 21:02

            Beste Ruud,
            Ben je inmiddels al verder gekomen? Het is belangrijk om de USB stick te laten zitten. Er is geen reden om die te verwijderen tijdens het installatie/herstel proces. Ook is het handig als je de muis aan de gang krijgt. Die zou in de setup altijd moeten werken. Je zou eens kunnen proberen om alle USB apparaten los te maken en alleen op te starten met monitor+muis+toetsenbord.

            • Ruud de Vries ;-) 5 november 2016 @ 19:00

              Hoi Arjan,

              Sorry voor de late reactie maar na tijdje ploeteren en weinig succes gaat hij even op half pitje en straks weer verder proberen.

              Je advies gevolgd en alle USB eruit behalve toetsenbord/muis en Stick met de Herstelsoftware geplaatst en na opstarten en de Ctrl+Shift+Esc combi gebruiken in het menu waar ik de stick kies (toetsenbord werkt want ik kan Enter gebruiken) vervolgens in het Windows Seup menu en door de talen/toetsenbord instelling loop naar “volgende” en daar niet kies voor “Windows nu installeren” maar “Uw computer herstellen” en Enter.
              Dan niet kiezen “Doorgaan of PC uitzetten” maar “Probleem oplossen” > deze PC > Geavanceerde opties (niet PC opnieuw instellen).
              Daarna niet kiezen “Systeemherstel/Herstellen met installatie kopie of Opdracht promt” maar Opstartherstel (omdat dat het probleem is bij mij) > Windows 10 > probleem vaststellen op de computer = PC kan niet worden hersteld met de “Opstart herstel” Owwwwwwwww 🙁 (kon verslag terug lezen maar moet ik wel mijn computer op kunnen starten Pfffff)
              Daarna keus voor “Afsluiten/geavanceerde opties” maar kan alleen voor afsluiten kiezen……Opnieuw!
              naar geavanceerde opties > terug naar vorige versie > Windows 10 daarna 2 keuzes: “terug of Annuleren” en kan alleen maar annuleren kiezen?? met volgende tekst:”er is een probleem opgetreden en vorige versie kan niet meer worden terug gezet”, probeer uw huidige versie opnieuw in te stellen (ik heb ook geen herstelpunten meer van install W10 of een update maar alleen van na de narigheid begon).
              Dus toen verder naar “problemen oplossen” > deze PC opnieuw instellen > mijn bestanden behouden > W10 > Enter……er is een probleem met het opnieuw instellen van uw PC (er is niets gewijzigd, dit 2x geprobeerd).
              Nu dit keer kiezen we: alles verwijderen > W10 > dan verschijnt de mogelijkheid te verwijderen: alleen station waarop W10 is geinstalleerd of alle stations > alleen bestanden verwijderen, niet “het station volledig opschonen”.
              Dan volgt een melding : opnieuw instellen > start en even later melding…..Er is een probleem met het instellen van je computer dus alle bestanden lukt ook niet.
              Dan PC opnieuw instellen > (niet kiezen “mijn bestanden behouden”) maar alles verwijderen > W10 > voor bereiden > alleen het station waar Windows is geïnstalleerd > alleen bestanden verwijderen > opnieuw installeren en gaat beginnen met percentages 1.2.3. 10% tot 73% en stopt ermee, nogmaals die stappen gedaan en toen naar 71%.
              Met andere woorden, dit werkt niet zoals ik graag gezien had en ben er even mee gestopt.

              Mijn vraag is de volgende Arjan, als ik kies voor alles helemaal weg/opschonen (staat bij als u de computer wil recyclen, dit duurt langer), kan ik daarna vanaf de stick dan nog W10 er weer op krijgen? ik zag ook iets dat je je productsleutel van W7 kan gebruiken om W10 mee te activeren?

              Moet ik een nieuwe W10 kopen? of is er nog een optie?

              met vriendelijke groet

              • Arjan Lobbezoo 5 november 2016 @ 20:09

                Waarschijnlijk is Windows 10 (toen deze nog draaide) al netjes geactiveerd. Dus ik vermoed als je hersteld vanuit (recycle optie) dat Windows 10 gewoon geactiveerd blijft. Let wel op dat met de recycle optie al je bestanden verwijderd zullen worden.

                Je kunt ook i.p.v. de recycle optie Windows 10 installeren. Eerste optie in het opstart menu van de memorystick. Daar kun je de partities verwijderen en echt helemaal schoon beginnen met installeren. Als je een originele Windows 7 product key hebt kun je Windows 10 altijd weer activeren.

                • Ruud de Vries ;-) 5 november 2016 @ 23:11

                  Hoi Arjan,

                  nou idd eerste optie gedaan (hiervoor ook geprobeerd en werkte niet toen) en meteen Windows op de Primaire schijf geplaatst, nog niets geformatteerd o.i.d. (al kriebelt het om de recovery weg te werken van W7 waar je nu toch niets aan hebt).
                  Procedé doorlopen en staat nu weer helemaal frips en fruitig met het beginscherm, muis werkt niet dus even een met snoer eraan en de stappen doorlopen.

                  Ik hou je op de hoogte en vast bij voorbaat dank Arjan.

                  • Ruud de Vries ;-) 6 november 2016 @ 00:49

                    Okay Arjan, nou W10 staat er maagdelijk op en alle extra fratsen/bestanden van alle schijven (gepartioneerd of niet) zijn verwijderd (inclusief Recovery) dus fris en fruitig maar mijn huidige draadloos toetsenbord/muis van Logitech werken niet terwijl ik wel stappen kon doen met TAB toets en nu niets meer, okay het bijbehorende (ouderwetse maar altijd werkende) toetsenbord en muis met snoer geplaatst en Logitech eruit, beide nieuwe apparaten werden geïnstalleerd maar muis werkt prima en toetsenbord niet, boel opnieuw opgestart en werkte nog niet, beide er weer uit gehaald en draadloze Logitech muis en toetsenbord na de start er weer in gestoken op andere USB poort maar alleen de muis werkt, onder apparaatbeheer gekeken en beide werken prima staat vermeld maar maar toetsenbord werkt nog steeds niet, dus niet met of zonder snoer werkt toetsenbord niet…..
                    heb jij enig idee waaraan dit ligt of hoe ik het kan verhelpen (toetsenbord en muis is origineel HP zonder aan/uit of andere toetsen)

                    • Ruud de Vries ;-) 6 november 2016 @ 17:45

                      Nou, na diverse herstarts en elke keer geen toetsenbord te hebben melde hij dat er geen updates waren maar toch laten zoeken en kwamen er toch wat updates te voorschijn en deze geïnstalleerd en toen functioneerde het toetsenbord weer.
                      Ga nu nu langzaam de verschillende bestanden waar ik mee werkte weer downloaden en installeren en er weer een fijn werkende computer van maken.

                      Dank voor de moeite Arjan en “Keep up the good work”

                      Ruud 😉

  72. Ester 30 oktober 2016 @ 18:33

    Hallo,

    ik zit met een probleem. Mijn computer doet heel raar na een update van windows 10. De computer wilt niet meer opstarten, hij blijft hangen in het begin, het rondje blijft draaien maar verder doet het niks. Veilige modus kan ik niet uit opstarten omdat ik het nog niet wist dat ze dit eraf hebben gehaald. Wie kan mij helpen met mijn probleem?

    • Arjan Lobbezoo 31 oktober 2016 @ 21:04

      Via deze site kun je engelstalige informatie krijgen over dit probleem: http://www.windowscentral.com/windows-10-anniversary-update-keeps-freezing-heres-how-fix-problem
      Ik heb nog geen Nederlandse omschrijving gemaakt. Zelf heb ik het probleem nog niet gehad, maar verschillende anderen wil. Kun je een kijken of je met de engelstalige link verder komt (Eventueel vertalen met google)?
      Ik ben benieuwd of deze stappen hepen.

      • Ester 31 oktober 2016 @ 21:10

        Dank je wel voor de reactie, maar wat ze daar beschrijven kan ik niet uitvoeren omdat ik niet zover kom. Hij blijft hangen nog voor het opstart/inlog scherm. Heb je misschien andere ideeën?

        Alvast bedankt.

        Mvg,
        Ester

        • Arjan Lobbezoo 31 oktober 2016 @ 21:16

          Dat is natuurlijk ook zo. Wat je kunt proberen is via een andere pc/laptop een opstartmedium (DVD of memorystick) te maken via deze procedure:
          https://arjanlobbezoo.nl/windows-10-media-creation-tool-nu-beschikbaar/
          Hiermee kun je opstarten op de machine die nu niet werkt. Daarna kies je niet voor installeren, maar voor herstellen. Je komt dan in hetzelfde soort menu als wordt beschreven in het Engelse artikel. Ik ben benieuwd of je dan ook de opties terug kunt vinden om de anniversary update te herstellen (ik ga er vanuit dat het met deze update mis is gegaan).

  73. Ruud Tegeler 9 november 2016 @ 21:54

    Arjan,

    Ik mis toch een belangrijk onderdeel in je verhaal.

    Een familielid van mij heeft de Anniversary Update ingang gezet, waar hij na vijf uren wachten op resultaat, zijn pc heeft uitgezet. Nadat hij hem weer had aangezet komt hij niet meer in Windows en kan hij dus zonder verdere instructie in je verhaal niet verder……

    Ik denk dat je het verhaal van een Windows-rescue-cd (herstelcd) nog moet bespreken, om het e.e.a. te completeren. Je gaat er namelijk steeds vanuit, dat je vanuit Windows verder kunt, maar dat is niet zo.

    M.vr.gr.,

    Ruud

    • Arjan Lobbezoo 11 november 2016 @ 14:25

      Bedankt voor je reactie. Inderdaad een mooie aanvulling die ik in een ander artikel al omschreven heb. Zodra ik tijd over heb zet ik de nodige links in het artikel.